New York, altitude : blanc sur or liquide.
Ce n'est pas encore le temps de la récolte, mais la moisson picturale est fabuleuse ce matin au Metropolitan Museum of Art.
Pieter Bruegel, dit l'Ancien, est un régal comme aux plus beaux jours.
The Harvest, la moisson, 1565, pour moi seul loin du tumulte de la rue.
Été profond, travail accompli, paix des pâtis, langueur ombrée.
Je revois aussitôt cette autre toile à Vienne en renversement paradoxal, Heimkehr der Jäger, le retour des chasseurs, et pense à W.C.W. :
The over-all picture is winter
icy mountains
in the background the return
from the hunt it is toward evening
from the left
sturdy hunters lead in
their pack the inn-sign
hanging from a
broken hinge is a stag a crucifix
between his antlers the cold
inn yard is
deserted but for a huge bonfire
that flares wind-driven tended by
women who cluster
about it to the right beyond
the hill is a pattern of skaters
Brueghel the painter
concerned with it all has chosen
a winter-struck bush for his
foreground to
complete the picture
Espiègle, espiègle, ce Pieter...
(Robert-Johns Philip, Pierre Bruegel l'ancien, Flammarion, 1998 / William Carlos Williams, Pictures from Brueghel and Other Poems, New Directions Books, 1967)